سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روزه واقعه


لینک دوستان

شاعرانه
مهر بر لب زده
..::* حامیان ولایت *::..
نور
عشق
نگاه منتظر
نوستالوژی دل ....
خورجین عشق
بر و بچه های ارزشی
گنجینه
کشکول
اللهم احفظ قائدنا الامام خامنه ای
پرنسس
موقتاً بدون نام
طبیعت زیبایی بهشهر
سایت جامع اطلاع رسانی برای جوانان ایرانی
الهه روشنایی Phobus
0098

لوگوی دوستان



تعداد بازدید

v امروز : 0 بازدید

v دیروز : 12 بازدید

v کل بازدیدها : 27639 بازدید

فهرست موضوعی یادداشت ها

89/2/26 :: 11:24 عصر

حضرت فاطمه زهرا(س) روز بیستم جمادی الثانی سال پنجم بعثت در مکه به‌دنیا آمد. ایشان وارث صفات بارز مادر گرامی‌شان خدیجه(س) بودند. در بخشش و بلند نظری و حسن تربیت وارث مادر بزرگوارشان و در سجایای ملکوتی وارث پدر بزرگوارشان، حضرت محمد(ص) بودند.

نام مبارک آن حضرت، فاطمه سلام الله علیها ست و القاب و صفات متعددی چون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه نیز برای ایشان ذکر شده است. فاطمه، در لغت به معنی بریده شده و جدا شده است و علت این نام‌گذاری مطابق با احادیث نبوی آن است که پیروان فاطمه(علیها السلام) به سبب او از آتش دوزخ بریده، جدا شده و برکنارند.

فاطمه سلام الله علیهادر خانه رسول خدا(ص) بزرگ شدند و با مجاهدات و تلاش پیگیرشان، تحت تربیت رسول مکرم(ص) به مقامات بلند معنوی دست یافتند؛ به‌طوری که در ستایش ایشان چندین آیه قرآنی نازل شد. رسول خدا(ص) به تربیت دختر عزیزشان توجه خاصی داشتند، در فرصت‌های مناسب ابشان را به بی‌اعتنایی به دنیا و ادب و ایثار و حفظ حجاب و ... ترغیب می‏فرمودند و با نصایح گوناگون و امیدبخشیدن به فضل پروردگار و توجه به ذکر و تسبیح الهی به تربیت وی همت می‏گماشتند. پیامبر اکرم(ص) بارها در سخنانشان مقام و موقعیت والای فاطمه(س) را برای مسلمان‏ها بیان کردند و فرمودند؛ «فاطمه سبب خلقت افلاک است و ملائکه الهی در خدمت او هستند. او را اذیت نکنید که اذیت او اذیت من است. فاطمه‌ من، اهل بهشت است و در قیامت از شیعیانش شفاعت می‌کند.»

همان‌گونه که در آثار و کتاب‌های فراوانی آمده است، فضایل و مناقب فاطمه(س) فراتر از حد شمارش است. ایشان در هر زمینه از امور زندگی، بر تمام زنان عالم پیش‏قدم بودند و گوی سبقت را در ایمان، عبادت، زهد، حجاب و ...، از همگان ربودند و در شوهرداری، ایثار، انفاق، مروت، عدالت و ... سرآمد همه شدند تا در ردیف کامل‌ترین زنان عالم جای گرفتند و به «سیده النساء» ملقب شدند و از دست مبارکشان معجزات زیادی جاری و از سرچشمه علم نخستین و آخرین سیراب شدند.

در قرآن کریم (سوره مبارکه کوثر، آیه اول و دوم) نیز درباره این بانوی نمونه آمده است؛ «همانا ما کوثر را به تو اعطا کردیم پس برای پرودگارت نماز بخوان وقربانی کن».
پیامبر(ص) نیز در این باره فرموده‌اند؛ «خداوند از خشم فاطمه خشمگین و به سبب خشنودی او خشنود می‌شود.»

شیعه و سنى در آثار و کتاب‌های متعددی روایت کرده‏اند که پیغمبر اکرم (صلى الله علیه و آله) بارها دخترشان حضرت فاطمه (سلام الله علیها ) را در حضور مهاجر و انصار «بانوى بانوان جهان از آغاز خلقت تا پایان روزگاران» و «بهترین زنان جهان‏» و «بهترین زن بهشتى‏» خواندند و این بزرگترین افتخارى است که به نقل شیعه و سنى نصیب یک زن در عالم شده است.

در کتاب «کشف الغمه» از کتاب «معالم العتره‏» حافظ عبدالعزیز جنابذى، دانشمند بزرگ عامه نقل شده است که عایشه گفت: «هیچ کس را در گفتار شبیه‏تر از فاطمه به پیغمبر ندیدم. هرگاه وارد مى‏شد بر پیغامبر(صلى الله علیه و آله) حضرت به احترام وى برمى‏خاست ودست او را مى‏گرفت و مى‏بوسید و در جاى خود مى‏نشانید» و هم عایشه مى‏گوید: هر وقت پیغمبر به شوق بهشت مى‏افتاد، فاطمه را مى‏بوسید و مى‏بوئید و مى‏فرمود که «بوى بهشت را از فاطمه استشمام مى‏کنم و فاطمه سرآمد زنان بهشت است. فاطمه انسانى آسمانى است.»

در کتاب‌های اعلام الورى، باب فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها، اصول کافى، کشف الغمه فى معرفة‏الائمة نیز در زمینه کرامات و بزرگواری‌های بانوی دو عالم مطالب فراوانی عنوان شده اند.


نوشته های دیگران ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ


منوى اصلى

خانه v
شناسنامه v
پارسی بلاگv
پست الکترونیک v
 RSS  v

درباره خودم

لوگوى وبلاگ

روزه واقعه

وضعیت من در یاهو

یــــاهـو

اوقات شرعی

اشتراک در خبرنامه

 

template designed by Rofouzeh